Realiteten
This website has mixed content in both Danish and English

Menu

Home
False flag
Islam
Health
History
The world
Society
Links
About
Contact

Unge bliver afhængige af at spille på computer

Source:24timer.dk
Date:15/03-2011

En ny undersøgelse viser, at hver 10. 'gamer' udvikler afhængighed, der minder om ludomani. Afhængigheden kan gøre spillerne depressive og socialt handikappede.

Forældre må godt bekymre sig, hvis deres barn har været klistret til computerskærmen døgnet rundt i en lang periode.

Forskere ved Iowa State University har haft over 3.000 computerspillende børn med i en undersøgelse, og resultaterne viser, at omkring ni procent har udviklet decideret spilleafhængighed, der kan sammenlignes med ludomani. Ifølge undersøgelsen har denne gruppe af såkaldte 'patologiske spillere' større risiko for depression, angst, lavere social kompetence og dårligere resultater i skolen.

Følelse af anerkendelse
Overlæge Henrik Rindom, der er ekspert i afhængighed, bekræfter, at computerspillere kan udvikle en psykisk afhængighed, der minder om ludomani:

»Det er nogle af de samme aspekter. Du kan opnå et sus og en følelse af anerkendelse, fordi spillet bekræfter dig i, at du er god,« siger Henrik Rindom, overlæge ved Hvidovre Hospital.

Forbruget af computerspil når et problematisk niveau, hvis man tilsidesætter anden social adfærd i dagligdagen til fordel for at spille computer, forklarer han. For de mest aktive 'gamere' kan det få alvorlige konsekvenser:

»Ved at sidde der dag ud og dag ind, bliver man jo afskåret fra en normal social udvikling. Man kommer ind i en isolation, hvor man på et pseudo-plan oplever, at man har en kontakt med omverdenen. Men den kontakt kan man ikke reproducere, når man er ude i det virkelige liv,« siger Henrik Rindom.

Michael Bay Jørsel, der er leder af Center for Ludomani i Odense, er enig i, at et overforbrug af computerspil kan føre til sociale problemer:

»Hvis du bruger otte-ni  timer om dagen, så sker der en forskydning i det sociale repertoire. I takt med at du bliver bedre til spillet, bliver du dårligere til at begå dig i den fysiske virkelighed - dårligere til at score damer, til at studere, til at være sammen med andre face-to-face,« siger Michael Bay Jørsel.

Han fortæller, at Center for Ludomani ofte bliver ringet op af frustrerede forældre, der ikke ved, hvad de skal stille op med deres børns spillemani.

»De siger, at der bliver spillet mere og mere, og de synes, det går ud over barnets liv. Vi fortæller forældrene, at de skal stille krav, men de skal ikke true med at klippe ledningen. De skal indgå en dialog med dem, og finde ud af, hvordan de kan finde et fornuftigt gyldent snit,« siger Michael Bay Jørsel.

Lærer at kommunikere
For der er også mange positive ting at sige om computerspil, hvis de foregår på et fornuftigt niveau, der ikke forstyrrer den almindelige dagligdag. Det forklarer Flemming Moestrup, der er afdelingsleder i Ungdomsringen, som har mange netcafeer og jævnligt arrangerer større spilletræf:

»Man skal ikke underkende værdien af det online-fællesskab, som mange unge har, når de spiller. Samtidig er der læringspotentiale i spil som 'World of Warcraft' og 'Counterstrike', fordi de handler om at arbejde sammen, kommunikere og løse opgaver,« siger Flemming Moestrup.

Iowa State Universitys undersøgelse                    
 

I et større studie foretaget på Iowa State University deltog over 3.000 folkeskole-elever fra Singapore. Rapporten viser, at ni procent af de computerspillende børn har udviklet en afhængighed af computerspil, der kan sammenlignes med ludomani. Denne gruppe børn udviste flere tegn på sociale og psykiske problemer.

Forskerne har samlet tidligere undersøgelser fra Tyskland, Australien, Taiwan og Kina, der når til samme konklusioner.

Gaming i procenter                           

  • 82% af alle børn mellem 3-18 år spiller computerspil - 95% af de 7-11-årige og 65% af de 3-6-årige spiller.
  • 52% af alle hjem har regler for brug af computerspil. 18% har regler for, hvor lang tid, der må spilles, 6% har regler for hvilke spil, der må spilles, og 28% har regler, der både omfatter spiltype og tidsforbrug. 48% af familierne har ingen regler.