Realiteten
This website has mixed content in both Danish and English

Menu

Home
False flag
Islam
Health
History
The world
Society
Links
About
Contact

Bistand til Mærsk

Source:arbejderen.dk
Date:19/02-2008

200 danske søfolk i sidste uge at vide, at de skal fyres. De fik sparket som led i spareplanen i verdens største rederi, Mærsk Line, der er i dyb krise. Men stillingerne er ikke sparet væk. Danskerne bliver blot erstattet af udenlandske søfolk til lavere løn.

Det har fået LO til at køre sag i Arbejdsretten mod Mærsk - selskabet har underskrevet en overenskomst med de danske søfolk for blot et år siden.

Besparelsen ved at fyre danskerne er næppe livsvigtig for giganten Mærsk: Den svarer blot til 120 dages brændstof for skibet Emma Maersk ...

Men problemet rækker langt videre: Mærsk får en lang række gaver fra den danske stat - officielt med argumentet om at bevare danske arbejdspladser: Maersk line betaler således ikke selskabsskat, men en særlig lav vægtafgift - tonnageskat - der er uafhængig af indtjeningen.

Gennem Dansk International Skibsregister (DIS) får Mærsk også mulighed for helt legalt at hyre billige filippinske søfolk ind på danske skibe til en lavere løn end deres danske kolleger. FN`s arbejdsmarkedsorgan ILO har flere gange kritiseret ordningen for at være i strid med internationale konventioner, men den danske stat har stået fast på særbehandlingen.

De fagforeninger, der tidligere har valgt at gå ind i et samarbejde med rederierne om DIS, er også ved at få nok. Fyringerne kan være den dråbe, der gør, at de ikke længere kan forsvare at være en del af den tvivlsomme studehandel. Både Dansk Metal og Dansk Sø-Restaurations-Forening bebuder, at det samarbejde kan være slut nu.

DIS har reelt betydet, at fattige filippinske søfolk har stået uden retssikkerhed, hvis de er kommet til skade eller er blevet svigtet af deres danske arbejdsgiver. Samtidig har Mærsk tjent formuer på at underbetale udenlandske søfolk, mens dannebrog stolt vejede i masten.

Inden for andre brancher har A.P. Møller-Mærsk gennemtrumfet lignende særordninger: Den milde beskatning af oliemilliarderne er også et resultat af gavmildhed fra velvillige ministre. Selv de økonomiske vismænd har sagt klart fra: Mærsk er ikke et foretagende, der har hårdt brug for hjælp fra skatteyderne.

Selskabet har vist en lignende evne til at skabe tætte bånd til magthaverne i lande som USA, Kina og Indien. Og her er der tale om sværvægtere, der er langt vigtigere for transportgiganten end Foghs og Bendtsens lille Danmark.

Fyringerne af de 200 danske søfolk sætter endnu et spørgsmålstegn ved A.P. Møller-Mærsks særstatus. Hvor længe skal vi betale milliarder i bistandshjælp til Danmarks rigeste mand?