Realiteten
This website has mixed content in both Danish and English

Menu

Home
False flag
Islam
Health
History
The world
Society
Links
About
Contact

Det er ikke mobbernes skyld at de mobber

Source:ritzau.dk
Date:11/03-2011

Mange børn føler ikke, det er moralsk forkert at mobbe. Alligevel er det ikke mobberne, der skal ændres på.

- Skolerne skal se, at mobning er en måde at lave fællesskab på.

Sådan siger Helle Rabøl Hansen, der er fagspecialist i mobning. Hun mener, mobning skal ses som en kultur og ikke et individuelt problem.

- Jeg tror ikke på, at mobberne eller ofrene skal gøre noget specielt. Problemet er, at man forestiller sig, at nogle individer skal lave om på deres adfærd. Det, man overser, det er, at mobning i folkeskolen er en form for social orden, som klassen har indordnet sig.

Mange skoleelever, der mobber andre, fralægger sig det moralske ansvar. På den måde kan de legitimere mobningen af deres klassekammerater uden at få dårlig samvittighed. Det skrev videnskab.dk torsdag.

Helle Rabøl Hansen er enig i, at mange skoleelever fralægger sig ansvaret. Men løsningen er ikke at fokusere på den enkelte mobber.

- Det sidder ikke i individerne. Og det er ikke tilfældigt, hvilke klasser mobningen opstår i. Men i alle klasser er der børn, der er agressive og børn, der er svage. Derfor ved jeg, det ikke er det, vi skal kigge på, siger hun.

Helle Rabøl Hansen mener, at der især opstår mobbemønstre, når klassen ikke har noget at samle sig om.

- Fra børnehaveklassen skal de voksne indstille sig på at gøre alt, hvad de kan, for at fællesskabet i klassen bliver så stærkt, positivt og tolerant, at man ikke behøver lave mobbende fællesskaber, siger Rabøl Hansen.

Det kan blandt andet gøres med rytmiksange om at være venner, bøger om at hjælpe hinanden, massage med positiv berøring og rollespil, hvor børnene er mobber, offer og hjælper.

- Så mærker børnene på egen krop glæden ved at hjælpe og ubehaget ved ikke at turde hjælpe, siger programkoordinator Lars Stilling Netteberg fra Red Barnet.

- Det fremmer fællesskabssituationen og positivt samvær.