Realiteten
This website has mixed content in both Danish and English

Menu

Home
False flag
Islam
Health
History
The world
Society
Links
About
Contact

Jeg skammer mig over Apple

Source:b.dk
Author:Poul Høi
Date:04/02-2011

Han er Apples største fan og skiller sin Mac Book ad, når han skal slappe af. Men efter et besøg hos Apples kinesiske producent “skammer han sig,” og det bør Steve Jobs også gøre, siger han i sit teatershow.

Han er én mand på en teaterscene. Og Apple er verdens største teknologiselskab.

Mike Daisey har med andre ord ikke en chance.

Men det er han tilsyneladende ikke selv klar over. Han er en journalist i Michael Moore-klassen, og han har netop åbnet sin teatermonolog “The Agony and the Ecstasy of Steve Jobs” i San Francisco, og over to timer spidder han Steve Jobs og Apple med en sådan præcision, at han i de seneste dage har optrådt i samtlige førende amerikanske tech-medier.

Mike Daisey er en Apple-fanboy; den slags, som for afslapningens skyld skiller sin MacBook ad og får en katedralsk følelse, når han går ind i en Apple-forretning. Men det ændrede sig alt sammen, da han en dag så fire billeder på internettet, som arbejdere på den kinesiske fabrik, som producerer Apples produkter, havde taget.

- Selvfølgelig vidste jeg godt, at produkterne var lavet af mennesker et eller andet sted, men jeg havde aldrig tænkt over hvem, der lavede dem, sagde han i går i et interview med TechCrunch.

Billederne fik Daisey til at rejse til Shenzhen i Kina og tale med arbejderne hos FoxConn, den virksomhed, som producerer for bl.a. Apples iPhone, iPad og iPod.

FoxConn har 430.000 arbejdere, og Mike Daisey talte med arbejdere på 12 år, og han talte med 12-årige, som var blevet invaliderede af arbejdet; han talte med arbejdere, som fortalte om 14 timers arbejdsdage, og som fortale om en kollega, der var død efter at have arbejdet 32 timer i træk, og han så de gigantiske net, som FoxConn har sat op rundt om fabrikstagene - for at fange de medarbejdere, der forsøger at begå selvmord. Mindst 14 arbejdere gjorde selvmord i 2010.

20 kinesiske universiteter beskyldte i oktober 2010 FoxConn for at være “en arbejdslejr,” og i sidste måned kritiserede 36 kinesiske miljø- og borgerretsorganisationer Apple for at ignorere forholdene hos FoxConn. Deres rapport rangerede teknologiselskaber for den måde, som de kerede sig om arbejdsforhold, og ud af 30 teknologiselskaber indtog Apple sidstepladsen.

Mike Daisey er ikke et øjeblik i tvivl om, at Apples chef, Steve Jobs, ved, hvad der foregår, og at han - “hvis han ejer anstændighed” - øjeblikkeligt bør gribe ind.

- Hvis vi eksporterer vores jobs til andre lande, må vi sørge for, at vi også eksporterer ordentlige arbejdsvilkår. Alt andet er inhumant … det er en synd mod menneskeheden, siger han.

Flere amerikanske medier bad i går Apple om en kommentar, men virksomheden havde ikke andre kommentarer end at henvise til, at den årligt reviderer sine leverandører.

I interviewet med Tech Crunch siger Daisey, at han godt ved, hvad en Apple-direktør ville svare på to-mandshånd. “Han ville sige: ‘Vi er nødt til at producere hos virksomheder som FoxConn. Vores konkurrenter gør det, og vi skal konkurrere på prisen.’ Men ville de også sige det, hvis vi talte om slaver? Eller hvis vi talte om en koncentrationslejr? Ville de så også undskylde sig med, at konkurrenterne får produceret der, og derfor skal vi også?”

Apple er imidlertid ikke de eneste, som får på puklen; det samme gør medierne og Apple-fans som ham selv. Medierne, fordi de aldrig har gjort sig den ulejlighed at undersøge arbejdsforholdene hos den virksomhed, der producerer øjeblikket must-have objekter, og fans, fordi de ikke sætter Apple stolen for døren og kræver ordentlige arbejdsvilkår. “Jeg skammer mig i dag over alle mine Apple gadgets,” siger han til MarketWatch.

Sådan en kampagne for bedre arbejdsvilkår har tidligere haft en vis gennemslagskraft over for giganter, bl.a. Nike, som kritikere som Naomi Klein og Michael Moore har beskyldt for at bruge slavearbejdere og børnearbejdere i den tredje verden; som følge af kritikken har Nike strammet op på sit interne opsyn med leverandører og lovet fuld gennemsigtighed.